London Fashion Week, part 2

 
 
Fram emot andra hälften av sista veckan började kvällarna bli senare och senare. Torsdag och fredag jobbade jag till 01.30 och sen tappade jag allt vad tidsuppfattning heter. Lördagen bestod av 21 timmars jobb, jag gick hem vid 06.40 och började igen 11. Detta ledde tillslut till en halvtimmas sömn under 44 timmar. Jag vet fortfarande inte hur jag klarade detta utan att må dåligt eller se ut som ett vrak. Sanning är att jag hade väldigt skoj, men jag kommer till själva visningen senare.
 
Ett av de största jobben jag och Lauren (en annan praktikant som såg till att hålla humöret uppe på oss andra också) gjorde var att fästa kristaller på vad som tillslut hette "that feathery thing." Den bestod av ett antal hundra fasanfjädrar som var och en kostade £10, varje fjäder skulle ha minst 20 kristaller. Både på över och undersidan. Det var viktigt att inte få limfläckar och att vara försiktig med fjädrarna. Det här blev svårare när ett filmteam från Swarovski kom och gjorde ett bakom kulisserna reportage. Då hade man en gigantisk kamera över axeln medan man försökte övertyga kristallen att fastna på fjädern och inte mitt finger genom ren viljestyrka.
 
En kväll hade Lauren i uppdrag att klippa rent kanterna på världens lättaste tyg. Det var väldigt häftigt! Det kallas för röktyg för när man kastar upp det ser det ut som rök. Det kostar även cirka £800 /m, så jag är tacksam att inte jag fick klipp-uppdraget (det var nära).
 
Sista bilden är en Swarovski-ring. Har ni sett något så fint? Den är vansinnigt tung och fästes tillslut i mitten av en guldmask.
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

Translation:

As I entered the second half of the last week, the nights began to become later and later. Thursday and Friday, I worked until 2.30AM and after that I lost all sense of time. Saturday, I worked 21 hours; I went home around 6.40AM and was expected to be back by 11AM. This resulted in half an hour sleep during 44 hours. I still don’t know how I did it without feeling terrible or looking like hell. The truth is, I had a lot of fun – but I will come to the show itself later.

 

One of the biggest jobs Lauren and I had (she’s another intern who always managed to get the rest of us in a good mood) was to crystallize something that eventually was called “that feathery thing.” It consisted of hundreds of pheasant feathers that each costs £10. Each feather should have at least 20 crystals, on both sides. It was important not to get any glue stains and to be very careful with the feathers. This was made a little bit harder the day a movie crew from Swarovski came to do a “behind the scenes” shot, and you had a giant camera over your shoulder while trying to convince the tiny crystal to stick on the feather and not my finger by sheer willpower.

 

One night, Lauren was told to cut the edges clean on the lightest fabric in the world. It was very cool! It is called “smoke fabric” because it looks like smoke when you throw it up. It costs about £800/m, so I’m very glad I didn’t have to do the cutting (it was a close call).

 

The last picture is a Swarovski ring. Have you ever seen something as pretty? It was insanely heavy and was eventually sewn onto a golden mask.

 
 
 
 
.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0