Filthatt - Do and Don't


Filthattar ska, för kvinnor i alla fall, endast bäras mellan september och maj. Från och med första april kan man börja ha stråhatt. Detta är främst för att det är (och ser ut som att det är) väldigt varmt med filthatt under sommaren. Fast jag anser att man får tänja lite på reglerna, i alla fall när det gäller mindre filthattar som pillerburkar. Men mer om dem senare.


Nedan är en filthatt jag gjorde förra sommaren med sidenrosett, flor och fjäderdekoration. En av de första hattar jag gjorde - och en av de varmaste jag gjort! Fotona är tagna av Ebba Johansson.


 



Translation

Felt hats should, at least for women, only be worn between September and May. From the first of April you can wear straw hats. This is mostly because it is (and looks) very warm to wear felt hats during the summer. Although I think that you're allowed to bend the rules a little, at least when it comes to small felt hats, like the pillbox hat. But more about those later.

This is a felthat I made last summer, with a satin bow, viel, and feather decorations. It was one of the first hats I ever made - and one of the warmest. All photos are taken by Ebba Johansson.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0